BALINT SARA BRIDALWEAR
Esküvői ruha régi csipkékből és vintage anyagokból? Bálint Sára neve mára egybeforrt mindezzel. Bohém stílusú, különleges kreációi hűen tükrözik azon filozófiáját, miszerint a jövő az egyedi tervezésé, amely a legfenntarthatóbb módja az öltözködéskultúra tudatosabbá válásának. Koncepciója remekül működik a menyasszonyok körében, hiszen nincs is ennél tökéletesebb platform az egyedi tervezésű darabok értékesítéséhez. Minden esküvő más, minden ara különlegesnek szeretné érezni magát a nagy napon, amelyhez Sára a tökéletesen méretre igazított kreációk mellett egy nagy adag fenntartható látásmódot is csomagol vásárlóinak. A tervező szerint a zero waste hozzáállás varrástechnológiai kérdés is, számára a fenntarthatóság sokkal inkább a „józan paraszti ész” használatával egyenlő. Ez azt jelenti, hogy a ruhakészítés során ne terheljük túl a természetetet, ne csomagoljunk mindent műanyagba, és ismerjük a mértéket, a határokat.
Bálint Sára tisztán emlékszik gyerekkorára, amikor még a 80-as években a legtöbb családban közkedvelt program volt a varrás és otthoni kreatív munkavégzés. Szülei rengeteget varrtak akkoriban, így a népszerű esküvői ruhatervező számára már 8-10 évesen is gördülékenyen ment az anyagok összeállítása, na és persze a varrás is. Habár édesanyja egyik nagy vágya volt, hogy divattervező lehessen, végül a kereskedelem felé sodorta az élet, lánya sikerei kétségtelenül sokszorosan kárpótolták.
A később, 2008-ban a MOME kötött anyag tervezői szakán végzett designer akkoriban még gondolatban sem tervezte, hogy menyasszonyi ruhákat fog alkotni minden nap. Ennek fényében pedig annyira nem is meglepő, hogy elsőként 2010-ben jelentkezett saját néven futó márkájával, amely kezdetben kifejezetten csak a kötött ruhadarabokra fókuszált. S habár Sára rengeteg lehetőséget látott benne, a 2008-as gazdasági világválság rányomta bélyegét márkája kezdeti sikereire.
„Nagyon érdekes, mert az első csipkéket, amelyekből amúgy nem is esküvői ruha lett, az anyukámtól kaptam. Annyira adta volna magát, hogy ez lesz én utam, de csak 2013-ban készítettem egy esküvői kollekciót, amely aztán sokkal nagyobbat szólt, mint azt valaha is reméltem volna. A szakemberek nagyon szerették, ráadásul ennek közel tíz éve, amikor az újrahasznosított csipkék használata még igazán ritkaság volt, valamint a fenntarthatóság sem kapott akkora figyelmet.”
A nagy sikert követően végül a tervező ráeszmélt a számára kijelölt útra, majd teljes gőzerővel belevágott márkája esküvői vonalának kiépítésébe. Saját bevallása szerint a népszerűség annak is betudható volt, hogy a 2010-es évek elején a legtöbb hasonló brand szinte csak és kizárólag klasszikus sziluettekből álló esküvői kollekciókat kínált a vásárlóknak, azonban Sára alkotói látásmódja egy egészen újszerű és innovatív esztétikát hozott magával. A tervező fontosnak tartja kiemelni, hogy a fenntartható gondolkodásmódú márkákra egyre nagyobb az igény, de a műfaj egyik sajátossága, hogy ennek a tudatos és etikus kivitelezésnek megvannak a keretei. Például egy bizonyos ponton túl nem nőhet egy márka, elvégre a nagyobb mennyiség jelentős energiaforrás növekedéssel is járna.
Sára felhasznált anyagainak jelentős részét hazai kereskedőktől szerzi be, miközben a kivitelezés közben a hulladékmennyiség minimalizálására is törekszik. Azonban a maradék textilek sem a kukában landolnak, hanem óvodáknak és kézműves csoportoknak ajándékozza, így egy újabb upcycling körforgásba építi be őket. A környezettudatosságra egyre nagyobb fókuszt helyező tervező szerint a vegán menyasszonyi ruháknak egyre nagyobb sikere lesz az elkövetkezendő szezonokban.
„Az anyagok között sok helyen jelentős mennyiségű selyem kerül feldolgozásra. Azonban azt kevesen tudják, hogy a selyem előállításához magát a selyemhernyót megölik a feldolgozás során. A helyzetet tovább rontja, hogy abban az esetben, ha a hernyót valamilyen pengével egyszerűen levágják a gubóról és az életben marad, egy egészen más jellegű anyagot kapunk végeredményben. Rusztikusabb lesz a felület, valamint a selyem könnyedsége is elvész, emiatt egy vegán ruha esetében például ezért sem használunk selymet. A kötött részletekhez a gyapjú és a moher esetében is törekszem legalább az etikus (állatbarát) márkák fonalait használni.”
Visszatérve a designer védjegyének számító vintage csipke felhasználásához, Sára elmondja, hogy óriási szerencséje van, hiszen a régi csipkék több mint kilencven százaléka természetes anyagú (főképp pamut), műszálat nem tartalmaznak. Emiatt talán egy picit rusztikusabbnak is tűnhetnek a mai, újabb gyártású csipkékhez képest. Választásainak háttere egészen egyszerű: egyszerre vizsgálja az elérhető mennyiséget, valamint az anyagösszetételt (a nagy függönyök például akár három-négy méteres darabokban is kaphatók). A főképp piacokon és online portálokon beszerzett vintage csipkék mellett Sára szinte csak természetes anyagokat használ, lényegében egyedül a tüll készül szintetikus szálakból, azonban annak reciklálhatósága miatt erősíti a designer fenntarthatósági koncepcióját.
„Csupán évi egy kollekcióval dolgozom, amelyre gyakran csak a legújabb ötleteim
reprezentatív, körülbelül húsz szettből álló összefoglalásaként hivatkozom.
Ezek remek alapfazonokat biztosítanak a menyasszonyok ruhapróbái során,
de az elkészült darabok inkább izgalmas mozaikdarabkák az ara stílusához igazítva.
Úgy tapasztalom, hogy a közönség számára egyre fontosabbá válik a ruha vagy
a kiegészítő története, ezek a komplett öltözékek hozzáadott értékei.”